GİRİŞİMCİLİK EKOSİSTEMİ DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
Derneğin Adı ve MerkeziMadde 1)
Derneğin Adı: “Girişimcilik
Ekosistemi Derneği” dir.
Derneğin merkezi Adana’dır.
Dernek, yurt içinde ve yurt
dışında şube açabilir.
Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek İçin Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri İle Faaliyet AlanıMadde 2) Dernek, girişimciliğin ve girişimcilik ekosisteminin geliştirilmesine katkı sağlamak için kurulmuştur. Dernek, iş fikri olan girişimci adaylarının, üniversite ve meslek okulları öğrencilerinin ve girişimcilerin; yatırımcılar, koçlar, akademisyenler, teknokentler, şirketler, inkübasyon merkezleri, melek yatırımcılar ve ağları, iş insanları sivil toplum kuruluşları, meslek odaları, yerel yönetimler, kalkınma ajansları ve ilgili kamu kuruluşları ile etkileşimine, işbirliğine ve güç birliğine katkı sağlamak, girişimciliğin geliştirilmesini ve girişimcilik ekosisteminin oluşturulmasını sağlamak amacıyla kurulmuştur.
Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri
1-
Amaç doğrultusunda araştırmalar yapmak, stratejiler belirlemek, projeler üretmek, düşünce
toplulukları oluşturmak, projeleri hayata geçirmek, ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak.
2- Kurs,
seminer, konferans ve panel gibi çalışmaları düzenlemek,
3- Üniversitelerde oluşturulan
girişimcilik içerikli kulüplerle işbirliği yapmak, girişimcilerin gelişmesine katkı sağlayacak
kişilerden oluşan mentör ağını oluşturmak, yeni girişimcilerin, iş fikri olanların desteklenmesine yönelik
melek yatırımcı ağı veya kurulların oluşturulmasını sağlamak,
4- Katma değeri yüksek, teknolojik ve
ekolojik üretim, sürdürülebilir kalkınma girişimlerine öncülük yapmak, destek
vermek ve özendirmek,
5- Amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü
bilgi, belge, doküman ve yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak, çalışmalarını
duyurmak için amaçları doğrultusunda gazete, dergi, kitap ve bülten gibi yayınlar çıkarmak,
6-
Amacın gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlamak, her türlü
teknik araç ve gereci, demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek,
7- Gerekli izinler alınmak
şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurt içinden ve yurt dışından bağış kabul etmek,
8-
Tüzük amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin
etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak ve işletmek,
9- Üyelerinin yararlanmaları için
lokal açmak, sosyal ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek,
10- Üyeleri
arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için yemekli toplantılar, konser,
balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür
etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,
11- Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan
taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis
etmek,
12- Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda yurt içinde
ve yurt dışında vakıf kurmak, federasyon kurmak veya kurulu bir federasyona katılmak ve ayrılmak, gerekli izin
alınarak derneklerin kurabileceği tesisleri kurmak,
13- Uluslararası faaliyette bulunmak, yurt dışındaki
dernek veya kuruluşlara üye olmak ve üyelikten ayrılmak, bu kuruluşlarla ortak çalışmalar
yapmak veya yardımlaşmak,
14- Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi
halinde, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri
saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek,
15-
Dernek üyelerinin yiyecek, giyecek gibi zaruri ihtiyaç maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa
vadeli kredi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sandık kurmak,
16- Gerekli görülen yerlerde
şube ve temsilcilikler açmak,
17- Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan
alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek
için plâtformlar oluşturmak,
18- Amacın gerçekleştirilmesi için ihtiyaç
duyulan ve kanunların yasaklamadığı her türlü faaliyette bulunmak,
Derneğin Faaliyet
Alanı Dernek, sosyal alanda yurt içinde ve yurt dışında faaliyet
gösterir.
Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri
Madde 3- Fiil
ehliyetine sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul
eden ve Mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan her gerçek ve tüzel kişi bu
derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak, yabancı gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de
yerleşme hakkına sahip olması da gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz. Dernek başkanlığına
yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en çok otuz gün içinde
üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine
bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir. Derneğin asıl üyeleri,
derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen
kişilerdir. Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış bulunanlar yönetim kurulu kararı
ile onursal üye olarak kabul edilebilir. Derneğin şube sayısı üçten fazla olduğunda dernek
merkezinde kayıtlı bulunanların üyelik kayıtları şubelere aktarılır. Yeni üyelik müracaatları
şubelere yapılır. Üyeliğe kabul ve üyelikten silinme işlemleri şube yönetim kurulları tarafından
yapılır ve en çok otuz gün içinde bir yazıyla Genel Merkeze bildirilir.
Üyelikten
Çıkma
Madde 4-Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten
çıkma hakkına sahiptir. Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış
işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını
sona erdirmez.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 5-Dernek
üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller.
1-Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda
bulunmak,
2-Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
3-Yazılı ikazlara rağmen üyelik
aidatını altı ay içinde ödememek,
4-Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak.
5-Üye
olma şartlarını kaybetmiş olmak,
Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde yönetim kurulu
kararı ile üyelikten çıkarılabilir. Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt
defterinden silinir ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Dernek
Organları
Madde 6-Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir.
1-Genel
kurul,
2-Yönetim kurulu,
3-Denetim kurulu,
Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli,
Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı Usulü
Madde 7- Genel
kurul, derneğin en yetkili karar organı olup; derneğe kayıtlı üyelerden oluşur. Derneğin şubesinin açılması
durumunda ise şube sayısı üçe kadar genel merkez ve şubelerinde kayıtlı üyelerden; şube sayısı
üçten fazla olması durumunda ise genel merkezdeki kayıtlı üyeler şubelere nakledilerek
şubelerin genel kurullarında seçilen delegelerden oluşur.
Genel kurul;
1-Bu
tüzükte belli edilen zamanda olağan,
2-Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü
hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı başvurusu üzerine, yönetim kurulunca olağanüstü
toplantıya çağrılır. Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya çağırmazsa; üyelerden
birinin başvurusu üzerine sulh hakimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla
görevlendirir Olağan genel kurul, 3 yılda bir, Mayıs ayı içerisinde, yönetim kurulunca
belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Çağrı Usulü Yönetim
kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler.
Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden, toplantının günü,
saati, yeri ve gündemi en az bir gazetede veya derneğin internet sayfasında ilan edilmek, yazılı olarak
bildirilmek, üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj gönderilmek
veya mahalli yayın araçları kullanılmak suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk
sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da
belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla
olamaz. Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum
geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne
uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde
yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden
çağrılır. Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Toplantı
Usulü Genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük
değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun
sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu
toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az
olamaz. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı
yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim
kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, yönetim kurulunca
düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler. Toplantı yeter sayısı
sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği
yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde
de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir. Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere
bir başkan ve yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur. Dernek
organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine
kimliklerini göstermeleri ve hazırun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir. Genel kurulda, yalnızca gündemde
yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri
tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur. Genel
kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Onursal üyeler
genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel
kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişi oy kullanır. Toplantıda görüşülen
konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır.
Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu
başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde
teslim etmekten sorumludur.
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve
Şekilleri
Madde 8-Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, oylamalar açık
olarak yapılır. Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır. Gizli oylama
yapılacak olması durumunda ise, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş kağıtlar veya oy pusulaları
üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılır ve oy vermenin bitiminden sonra açık
dökümü yapılarak sonuç belirlenir. Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin
salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak
toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantısız
veya Çağrısız Alınan Kararlar Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin
yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı
usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan
toplantı yerine geçmez.
Genel Kurulun Görev ve YetkileriMadde
9-Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır.
1-Dernek
organlarının seçilmesi,
2-Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
3-Yönetim ve
denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
4-Yönetim
kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul
edilmesi,
5-Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı
sebeplerle onların görevden alınması,
6- Üyeliğin reddi veya üyelikten çıkarma
hakkında verilen yönetim kurulu kararlarına karşı yapılan itirazların incelenmesi ve karara
bağlanması,
7-Dernek için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların
satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
8-Yönetim kurulunca dernek çalışmaları
ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması,
9-Dernek
yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret
ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek
üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,
10-Derneğin federasyona
katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması,
11-Derneğin şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve
açılmasına karar verilen şube ile ilgili işlemlerin yürütülmesi hususunda yönetim
kuruluna yetki verilmesi,
12-Derneğin uluslar arası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve
kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması,
13-Derneğin vakıf kurması,
14-Derneğin fesih
edilmesi,
15-Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
16-Derneğin en
yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işlerin görülmesi ve yetkilerin
kullanılması,
17-Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi,
Yönetim
Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 10-Yönetim kurulu yedi
asıl ve yedi yedek üye olarak genel kurulca seçilir. Yönetim kurulu, seçimden sonraki
ilk toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak başkan, başkan yardımcısı,
sekreter, sayman ve üye’yi belirler. Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka
sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek
üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Yönetim Kurulunun Görev ve
Yetkileri Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir. 1-Derneği temsil etmek veya
bu hususta kendi üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye yetki vermek, 2-Gelir ve
gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak genel
kurula sunmak, 3-Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına
sunmak, 4-Genel kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları
satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar
tesis ettirmek, 5-Genel kurulun verdiği yetki ile şube açmaya ilişkin işlemlerin yürütülmesini
sağlamak, 6-Derneğin şubelerinin denetlenmesini sağlamak, 7-Gereli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını
sağlamak, 8-Genel kurulda alınan kararları uygulamak, 9-Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı
tablosu veya bilanço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan
raporunu düzenlemek, toplandığında genel kurula sunmak, 10-Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
11-Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek, 12-Derneğin amacını
gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her çeşit kararı almak ve uygulamak, 13-Mevzuatın
kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
Denetim Kurulunun
Teşkili, Görev ve Yetkileri
Madde 11-Denetim kurulu, üç asıl
ve üç yedek üye olarak genel kurulca seçilir. Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa
veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre
yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir. Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri Denetim
kurulu; derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için
sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini,
defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını,
dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla
denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında genel kurula
sunar. Denetim kurulu, gerektiğinde genel kurulun toplantıya çağrılmasını isteyebilir.
Derneğin
Gelir Kaynakları Madde 12-Derneğin gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır. 1-Üye
aidatı: Üyelerden giriş ödentisi olarak 200 TL, aylık olarak ta 20 TL aidat alınır. Kurumsal üyelik
giriş ödentisi olarak 1200 TL, aylık 100 TL aidat alınır. Bu miktarları artırmaya veya eksiltmeye genel
kurul yetkilidir, 2-Şube ödentisi: Derneğin genel giderlerini karşılamak üzere şubeler tarafından
tahsil edilen üye ödentilerinin %50’si altı ayda bir genel merkeze gönderilir, 3-Gerçek
ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar, 4-Dernek tarafından tertiplenen
çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil, konser, spor yarışması ve konferans gibi faaliyetlerden
sağlanan gelirler, 5-Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler, 6-Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine
uygun olarak toplanacak bağış ve yardımlar, 7-Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç
duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar, 8-Diğer
gelirler.
Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler
Madde
13-Defter tutma esasları; Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık
brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinin 31. Maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden
hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur. Bilanço esasına geçilmesi
durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse,
takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir. Yukarıda belirtilen hadde bağlı
kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir. Derneğin ticari
işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine
göre defter tutulur. Kayıt Usulü Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde
belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur. Tutulacak Defterler Dernekte, aşağıda
yazılı defterler tutulur. a)İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki
gibidir:
1-Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu
deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
2-Üye Kayıt
Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış
tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere
işlenebilir.
3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası
ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta
yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
4-İşletme Hesabı
Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak
bu deftere işlenir.
5-Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra
numaraları, bu belgeleri alan ve iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler
bu deftere işlenir.
6-Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve
şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi
bu deftere işlenir. Alındı Belgesi Kayıt Defteri ile Demirbaş Defterinin tutulması zorunlu değildir. b)Bilanço
esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir: 1-(a) bendinin 1, 2 ve 3 üncü alt
bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da tutulur. 2-Yevmiye Defteri
ve Büyük Defter: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun
Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre
yapılır.
Defterlerin Tasdiki Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler (Büyük
Defter hariç), kullanmaya başlamadan önce il dernekler müdürlüğüne veya notere
tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki
yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan Yevmiye Defteri’nin kullanılacağı yıldan önce
gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu ve Bilanço
Düzenlenmesi İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında
(31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir.
Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca
yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Derneğin
Gelir ve Gider İşlemleriMadde 14-Gelir ve gider belgeleri; Dernek gelirleri,
(Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir.
Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap
özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer. Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi,
serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü
maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider
pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği
buluna) “Gider Makbuzu” veya “Banka Dekontu” gibi belgeler harcama belgesi olarak
kullanılır. Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri
(Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile
yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise
(Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile
kabul edilir. Bu belgeler; Ek-13, Ek-14 ve Ek-15’te gösterilen biçim ve ebatta, müteselsil
seri ve sıra numarası taşıyan, kendinden karbonlu elli asıl ve elli koçan yaprağından meydana gelen
ciltler veya elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla yazdırılacak form veya sürekli form
şeklinde bastırılır. Form veya sürekli form şeklinde bastırılacak belgelerin, belirtilen nitelikte olması
zorunludur.
Alındı Belgeleri Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı
Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim
kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır. Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim
alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına
gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin
teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket
edilir.
Yetki Belgesi Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç, dernek
adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu
kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva
eden (Dernekler Yönetmeliği Ek-19’da yer alan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından iki nüsha
olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yönetim kurulu asıl üyeleri
yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir. Yetki belgelerinin süresi yönetim kurulu tarafından en
çok bir yıl olarak belirlenir. Süresi biten yetki belgeleri birinci fıkraya göre yenilenir.
Yetki belgesinin süresinin bitmesi veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden
ayrılması, ölümü, işine veya görevine son verilmesi gibi hallerde, verilmiş olan yetki
belgelerinin dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur. Ayrıca, gelir toplama
yetkisi yönetim kurulu kararı ile her zaman iptal edilebilir.”
Gelir ve Gider
Belgelerinin Saklama Süresi; Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından
kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler
saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle
saklanır.
Beyanname Verilmesi
Madde 15-, Derneğin, bir
önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin
(Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim kurulu
tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından
ilgili mülki idare amirliğine verilir.
Bildirim Yükümlülüğü
Madde
16-Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;
Genel Kurul Sonuç
Bildirimi Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde,
yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren
(Dernekler Yönetmeliği Ek-3’te yer alan) Genel Kurul Sonuç Bildirimi mülki idare
amirliğine verilir. Genel kurul toplantısında tüzük değişikliği yapılması halinde; genel kurul
toplantı tutanağı, tüzüğün değişen maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası yönetim
kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış dernek tüzüğünün son şekli, bu
fıkrada belirtilen süre içinde ve bir yazı ekinde mülki idare amirliğine
verilir.
Taşınmazların Bildirilmesi Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya
tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz
Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine bildirilir.
Yurtdışından
Yardım Alma Bildirimi Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım
alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma
Bildirimi” doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunulur. Nakdi yardımların bankalar
aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi
zorunludur.
Değişikliklerin Bildirilmesi Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen
değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”;
genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te
belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle, değişikliği izleyen
otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir. Dernek tüzüğünde yapılan
değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde,
genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Derneğin İç
Denetimi
Madde 17-Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim
kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim
yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması,
denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Denetim kurulu tarafından en geç
yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen
hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Derneğin
Borçlanma Usulleri
Madde 18-Dernek amacını gerçekleştirmek ve
faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı
ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi
nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak
miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte
yapılamaz.
Derneğin Şubelerinin Kuruluşu
Madde 19-Dernek, gerekli
görülen yerlerde genel kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla dernek yönetim
kurulunca yetki verilen en az üç kişilik kurucular kurulu, Dernekler Yönetmeliği’nde
belirtilen şube kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, şube açılacak yerin en büyük mülki
amirliğine verir.
Şubelerin Görev ve Yetkileri
Madde 20-Şubeler,
tüzel kişiliği olamayan, dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde
bulunmakla görev ve yetkili, tüm işlemlerinden doğan alacak ve borçlarından ötürü
kendisinin sorumlu olduğu dernek iç örgütüdür.
Şubelerin Organları
ve Şubelere Uygulanacak Hükümler
Madde 21- Şubenin organları,
genel kurul, yönetim kurulu ve denetim kurulu’dur. Genel kurul, şubenin kayıtlı üyelerinden
oluşur. Yönetim kurulu, beş asıl ve beş yedek, denetim kurulu ise üç asıl ve üç
yedek üye olarak şube genel kurulunca seçilir. Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte
yer alan dernekle ilgili diğer hükümler, mevzuatın öngördüğü çerçevede
şube’de de uygulanır.
Şubelerin Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel Merkez Genel
Kurulunda Nasıl Temsil Edileceği
Madde 22-Şubeler, genel kurul olağan
toplantılarını genel merkez genel kurulu toplantısından en az iki ay önce bitirmek zorundadırlar. Şubelerin
olağan genel kurulu, 3 yılda bir, Ocak ayı içerisinde, şube yönetim kurulunca belirlenecek gün
yer ve saatte toplanır. Şubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı
tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek
zorundadırlar. Şubeler, şube sayısı üçe kadar genel merkez genel kurulunda tüm üyelerin
doğrudan katılımı ile; şube sayısı üçten fazla olması durumunda ise, şubede kayıtlı her yirmi (20)
üye için bir (1), arta kalan üye sayısı 10‘dan fazla ise bu üyeler içinde bir
olmak üzere şube genel kurulunda seçilecek delegeler aracılığı ile genel merkez genel kuruluna
katılma hakkına sahiptir. Genel merkez genel kuruluna en son şube genel kurulunda seçilen delegeler
katılır. Genel merkez yönetim ve denetim kurulu üyeleri genel merkez genel kuruluna katılır, ancak
şube adına delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar. Şubelerin yönetim veya denetim
kurulunda görevli olanlar genel merkez yönetim veya denetim kuruluna seçildiklerinde şubedeki görevinden
ayrılırlar.
Temsilcilik Açma
Madde 23-Dernek, gerekli gördüğü
yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir.
Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler
tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel
kurulunda temsil edilmez. Şubeler temsilcilik açamazlar.
Tüzüğün Ne
Şekilde Değiştirileceği
Madde 24-Tüzük değişikliği genel kurul
kararı ile yapılabilir. Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma
ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması
sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya
katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Tüzük
değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan
üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık
olarak yapılır.
Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Madde
25-Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir. Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi
için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır.
Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk
aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının
iki katından az olamaz. Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya
katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda
fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye İşlemleri Genel kurulca
fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden
oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden
sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün
işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Girişimcilik Ekosistemi Derneği” ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar
tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında
derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin
tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri
sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek
alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil
edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda
belirlenen yere devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en
yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir. Tasfiyeye ilişkin tüm
işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir
nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır. Derneğin
para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından
durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine
bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur. Derneğin defter ve belgelerini tasfiye
kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim
kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
Hüküm
Eksikliği
Madde 26-Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler
Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve
ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Geçici Madde
1- İlk genel kurulda dernek organları oluşturulana kadar, derneği temsil edecek ve dernekle
ilgili iş ve işlemleri yürütecek olan geçici yönetim kurulu üyeleri aşağıda
belirtilmiştir.
Geçici Yönetim Kurulu Üyelerinin; Adı ve Soyadı
: Görev Unvanı :
ESRA ÖZDEN Başkan
BARIŞ AVCI Başkan Yardımcısı
AYSEL EYÜPOĞLU
Sayman
MEHMET ULUĞTÜRKAN Sekreter
MEHMET ALİ BURAK NAKIBOĞLU Üye
TEZCAN ALTINORDU Üye
ÜMİT
ÖZER AKYILDIZLAR Üye
Bu tüzük 26 (Yirmi altı) madde ve 1(Bir) geçici
maddeden ibarettir.